Kiedy wsiadasz za kierownicę samochodu, oczekujesz, że przekręcisz kluczyk i zaczniesz jechać. Co więc zrobić, gdy samochód nie chce zmienić biegu z parkowania? Chociaż ten stan może wydawać się niepokojący, nie zawsze oznacza, że coś poważnego jest nie tak.
Samochód może nie być w stanie zmienić biegu z położenia postojowego z powodu silnego nacisku na skrzynię biegów spowodowanego dużym nachyleniem. Przyczyną może być również nieprawidłowe działanie blokady dźwigni zmiany biegów lub uszkodzenie przełącznika hamulca, a oba te problemy można łatwo naprawić.
W tym artykule omawiamy trzy najważniejsze przyczyny, dla których samochód nie chce ruszyć z miejsca. Pokazujemy również, co należy zrobić, jeśli znajdziesz się w takiej sytuacji.
Spis treści pokaż Powody, dla których samochód nie chce ruszyć z miejsca 1. Zwiększony nacisk na zapadkę 2. Nieprawidłowe działanie blokady mechanizmu zmiany biegów 3. Uszkodzenie przełącznika hamulca 4. Awaria skrzyni biegów Co to jest ustawienie parkowania w automatycznej skrzyni biegów? Co zrobić, gdy samochód nie chce ruszyć z miejsca 1. Wyregulować obciążenie 2. Sprawdzić światła hamowania 3. Ominąć cewkę blokady zmiany biegów 4. Zgłoś się do mechanikaPrzyczyny, dla których samochód nie chce ruszyć z miejsca
1. Zwiększony nacisk na zapadkę
Jeśli parkujesz samochód na stromym wzniesieniu, zapadka parkingowa może odczuwać znacznie większy nacisk niż zwykle. W takich przypadkach z powodu nacisku klinuje się ona w przekładni parkingowej. Ze względu na ten duży ciężar może być trudno przestawić samochód z położenia parkowania.
Jedynym sposobem na zlikwidowanie nacisku jest przemieszczenie pojazdu. Z pomocą innej osoby możesz być w stanie rozkołysać pojazd na tyle, aby wyłączyć go z położenia postojowego. Jeśli nie, konieczne będzie użycie pojazdu holowniczego, aby zmniejszyć nacisk.
W przyszłości najlepszym sposobem na uniknięcie takiej sytuacji jest zaciąganie hamulca postojowego jako pierwszego podczas zatrzymywania się na stromym wzniesieniu. Włączenie hamulca postojowego przed ustawieniem skrzyni biegów w położeniu parkowania powoduje, że cały ciężar ciała spoczywa na zespole hamulcowym.
2. Nieprawidłowe działanie blokady mechanizmu zmiany biegów
Wszystkie nowoczesne samochody są wyposażone w system blokady zmiany biegów. Funkcja ta zapobiega przypadkowemu przełączeniu skrzyni biegów w tryb jazdy lub biegu wstecznego, gdy nie jest to konieczne. Aby wyłączyć blokadę zmiany biegów, zwykle trzeba nacisnąć pedał hamulca.
Gdy system zawiedzie, nie będzie można przestawić samochodu z położenia postojowego. Niektórzy producenci montują jednak na wszelki wypadek mechanizm zwalniający blokadę zmiany biegów. Dzięki temu odblokowaniu możesz ominąć blokadę i włączyć bieg.
Można również obejść system, przekręcając kluczyk w położenie akcesoriów i ustawiając dźwignię zmiany biegów w położeniu neutralnym. Z tego miejsca możliwe jest uruchomienie pojazdu. Dostęp do blokady ręcznej zmiany biegów można również uzyskać za pomocą płaskiego śrubokręta. Jednak w każdym pojeździe położenie tej blokady jest inne, dlatego należy zapoznać się z instrukcją obsługi pojazdu.
3. Uszkodzenie przełącznika hamulca
Aby blokada zmiany biegów działała zgodnie z założeniami, pedał hamulca musi być sprawny. Po uruchomieniu przełącznika hamulca system wykrywa naciśnięcie pedału hamulca, dzięki czemu może zwolnić dźwignię zmiany biegów.
Jeśli jednak przełącznik ulegnie uszkodzeniu, funkcja blokady może przestać działać. Układ będzie działał tak, jakby użytkownik nie naciskał na pedał hamulca.
Aby zdiagnozować uszkodzenie przełącznika hamulca, można poprosić znajomego o obserwowanie świateł hamowania podczas naciskania pedału hamulca. Jeśli światła nie zapalą się, możliwe, że przełącznik jest uszkodzony, ale do pełnej diagnozy potrzebny jest multimetr.
Na szczęście wymiana przełącznika hamulca jest prostą czynnością. Do wykonania tej czynności nie jest potrzebne żadne zaawansowane doświadczenie.
4. Awaria skrzyni biegów
W niektórych rzadkich przypadkach uszkodzone mogą być także części wewnątrz skrzyni biegów, które powodują, że skrzynia nie wychodzi z położenia postojowego. Wymaga to zaawansowanych narzędzi diagnostycznych i wiedzy w celu prawidłowego sprawdzenia.
W większości przypadków można wymienić takie elementy, jak cewka zmiany biegów z miski olejowej skrzyni biegów, ale czasami konieczne jest wymontowanie całej skrzyni biegów.
Co to jest ustawienie parkowania w automatycznej skrzyni biegów?
Automatyczna skrzynia biegów posiada funkcję parkowania, która pomaga zwiększyć bezpieczeństwo. Gdy pojazd jest ustawiony w położeniu parkowania (P), nie powinien się nigdzie ruszać.
W tych skrzyniach biegów znajduje się zapadka postojowa, której zadaniem jest utrzymanie pojazdu w miejscu, gdy jest on prowadzony. Urządzenie typu dźwigniowego łączy się z przekładnią parkingową, aby utrzymać jej położenie. Po przesunięciu dźwigni zmiany biegów poza położenie "P" zapadka postojowa rozłącza się i pozwala skrzyni biegów włączyć odpowiedni bieg.
Co zrobić, gdy samochód nie chce ruszyć z miejsca
1. Wyregulować masę
Jeśli ciężar pojazdu uniemożliwia zmianę biegu na postojowy, być może uda się zwolnić zapadkę parkingową przy użyciu pewnej siły. Przed próbą wyciągnięcia dźwigni zmiany biegów z położenia postojowego należy mocno nacisnąć pedał hamulca, na wszelki wypadek, gdyby pojazd zaczął się ruszać.
Jeśli operacja ta się powiedzie, może być słyszalny głośny hałas towarzyszący włączaniu się skrzyni biegów. Można też poprosić znajomego o pomoc w lekkim rozkołysaniu pojazdu, aby uwolnić część ciężaru.
2. Sprawdź światła hamowania
Jeśli problem nie jest spowodowany ciśnieniem, poproś kogoś, aby sprawdził, czy światła hamulcowe świecą się po naciśnięciu pedału hamulca. Jeśli światła nie działają, można zacząć od sprawdzenia bezpieczników.
Jeśli wszystko wygląda w porządku, czas poszukać innych powodów, dla których przełącznik nie działa. Jeśli samochód jest wyposażony w system bezpieczeństwa, być może trzeba go wyłączyć. Niestety, przełącznik hamulca może mieć dwa różne obwody, więc może być uszkodzony, nawet jeśli światła hamowania działają.
3. Ominięcie cewki blokady zmiany biegów (Override Shift Interlock Solenoid)
W niektórych pojazdach można wyłączyć cewkę blokady zmiany biegów. Zajrzyj pod pokrywę dźwigni zmiany biegów, aby sprawdzić, czy znajduje się tam zwolnienie. Jeśli go tam nie ma, należy sprawdzić w instrukcji obsługi pojazdu, gdzie znajduje się odpowiednie miejsce.
To jednak tylko tymczasowo rozwiąże problem. Nadal będziesz chciał naprawić usterkę, zwłaszcza jeśli światła hamowania nie działają prawidłowo.
4. Zgłosić się do mechanika
Jeśli żadne z powyższych rozwiązań nie rozwiąże problemu, należy zwrócić się do mechanika. Ponieważ nie można prowadzić pojazdu, konieczne będzie także holowanie samochodu, co zwiększy rachunek za naprawę. Po usunięciu usterki nie powinno być już jednak problemów z ruszaniem z miejsca.