Czujnik położenia przepustnicy jest bardzo ważnym elementem silnika samochodowego.
Aby silnik wiedział, jak bardzo chcesz przyspieszyć i jak bardzo chcesz to zrobić, musi zmierzyć kąt nachylenia korpusu przepustnicy, aby dopasować go do wtrysku paliwa.
W tym artykule zostaną omówione niektóre z najczęstszych objawów uszkodzenia lub wadliwego działania czujnika położenia przepustnicy oraz koszt jego wymiany w przypadku uszkodzenia czujnika położenia przepustnicy. Zacznijmy od szybkiego zapoznania się z objawami:
Najczęstszym objawem uszkodzenia czujnika położenia przepustnicy (TPS) jest słabe przyspieszenie lub nierówna praca na biegu jałowym oraz kontrolka "check engine" na desce rozdzielczej. Jeśli masz automatyczną skrzynię biegów, możesz również zauważyć problemy z przełączaniem biegów. Często występują również inne problemy z prowadzeniem samochodu.
Ponieważ czujnik położenia przepustnicy jest tak ważnym elementem pracy silnika, może on powodować wiele różnych objawów.
Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista 5 najczęstszych objawów uszkodzenia czujnika położenia przepustnicy.
Spis treści pokaż Objawy uszkodzenia czujnika położenia przepustnicy (TPS) 1. Słabe przyspieszenie 2. Turbulencje na biegu jałowym 3. Lampka kontrolna silnika 4. Nagłe przyspieszenie podczas jazdy z dużą prędkością 5. Problem z przełączaniem biegów Działanie czujnika położenia przepustnicy Lokalizacja czujnika położenia przepustnicy Koszt wymiany czujnika położenia przepustnicyZły czujnik położenia przepustnicy (TPS) Objawy
1. Słabe przyspieszenie
Jednym z najczęstszych objawów uszkodzenia czujnika położenia przepustnicy jest opóźnione lub słabe przyspieszenie. Opóźnione przyspieszenie oznacza, że pomiędzy naciśnięciem pedału gazu a rzeczywistym przyspieszeniem pojazdu upływa dużo czasu.
Jeśli ponadto zauważysz, że samochód wydaje dźwięki podczas przyspieszania, może to być spowodowane uszkodzeniem czujnika położenia przepustnicy.
2. Turbulencje na biegu jałowym
Termin "bieg jałowy" odnosi się do pracy silnika, gdy pojazd nie jest w ruchu. Jeśli zauważysz, że praca silnika na biegu jałowym ulega wahaniom, może to być spowodowane nieregularnym składem mieszanki paliwowo-powietrznej, co jest związane z uszkodzeniem czujnika położenia przepustnicy.
Jeśli ECM nie otrzyma prawidłowych informacji z czujnika położenia przepustnicy, przepustnica nie będzie działać prawidłowo, co spowoduje gwałtowne przyspieszenie biegu jałowego.
3. Lampka kontrolna silnika
W pojeździe znajduje się kilka czujników, a jeśli jeden z nich nie działa, zapala się kontrolka check engine.
Lampka kontrolna silnika zapala się z różnych innych powodów, ale zaleca się sprawdzenie czujnika położenia przepustnicy, zwłaszcza jeśli samochód ma słabe przyspieszenie i falowanie biegu jałowego.
Jeśli lampka kontrolna silnika świeci się i jest związana z czujnikiem położenia przepustnicy, najprawdopodobniej będzie to kod usterki związany z czujnikiem w ECU. Można to sprawdzić za pomocą skanera OBD2.
4. Nagłe przyspieszenie podczas jazdy z dużą prędkością
Jeśli masz elektryczny korpus przepustnicy, jednym z najniebezpieczniejszych skutków uszkodzenia czujnika położenia przepustnicy jest nagły wzrost prędkości podczas jazdy z dużą prędkością na autostradzie. Przepustnica może zamykać się automatycznie, a jeśli kierowca zbyt mocno naciśnie pedał przyspieszenia, przepustnica nagle się otwiera i samochód uzyskuje niewielki wzrost prędkości.
Dzieje się tak, gdy czujnik położenia przepustnicy jest uszkodzony i wysyła nieprawidłowy sygnał do przepustnicy, powodując jej nagłe otwieranie i zamykanie.
5. Problem z przełączaniem biegów
Uszkodzony czujnik położenia przepustnicy powoduje problem z przyspieszeniem, co z kolei powoduje problem z automatyczną skrzynią biegów.
Czujnik położenia przepustnicy przesyła również informacje do modułu sterującego automatyczną skrzynią biegów. Jeśli ta informacja jest wadliwa, może wystąpić problem z przełączaniem biegów w automatycznej skrzyni biegów.
Działanie czujnika położenia przepustnicy
Czujnik położenia przepustnicy (TPS) jest integralną częścią układu zarządzania paliwem w pojeździe, ponieważ określa kąt otwarcia klapy korpusu przepustnicy.
Czujnik położenia przepustnicy przesyła dane o położeniu przepustnicy do modułu sterowania silnikiem (ECM), a informacje te pomagają określić, jaka ilość paliwa powinna być wtryskiwana do silnika w odpowiednim czasie.
Czujnik położenia przepustnicy może ulec awarii z wielu powodów, co może mieć wpływ na osiągi samochodu i zużycie paliwa, które może znacznie spaść.
Położenie czujnika położenia przepustnicy
Czujnik położenia przepustnicy jest umieszczony na korpusie przepustnicy, ponieważ mierzy on kąt nachylenia zaworu przepustnicy.
Jeśli widzisz czujnik z przewodami biegnącymi w tym samym kierunku co oś korpusu przepustnicy, najprawdopodobniej jest to czujnik położenia przepustnicy.
Jeśli masz nowszy samochód z elektrycznym korpusem przepustnicy, czujnik położenia przepustnicy jest najprawdopodobniej zintegrowany z korpusem przepustnicy i nie można go wymienić oddzielnie.
Koszt wymiany czujnika położenia przepustnicy
Średni koszt wymiany czujnika położenia przepustnicy wynosi od 80 do 300 USD, w zależności od modelu samochodu i kosztów robocizny. Czujnik położenia przepustnicy kosztuje od 30 do 100 USD. Koszt robocizny w warsztacie wynosi zwykle od 50 do 200 USD.
Jeśli samochód ma elektroniczny korpus przepustnicy, może się zdarzyć, że nie będzie można wymienić samego czujnika położenia - trzeba będzie wymienić cały korpus przepustnicy, co może wiązać się z kosztem od 100 do 900 USD.
Cena robocizny jest bardzo zróżnicowana w zależności od modelu samochodu, ponieważ w niektórych samochodach można ją wymienić w ciągu 5 minut, a w innych może to zająć kilka godzin.
Należy pamiętać, że po wymianie czujnika położenia przepustnicy lub korpusu przepustnicy należy przeprogramować/przekalkulować kąt otwarcia przepustnicy. Często można to zrobić tylko przy użyciu odpowiednich narzędzi diagnostycznych.