7 typów wskaźników na desce rozdzielczej samochodu

7 typów wskaźników na desce rozdzielczej samochodu

Gdy patrzysz na deskę rozdzielczą nowoczesnego samochodu, widzisz wiele wskaźników i symboli, które mogą wydawać Ci się obce. Przy tak wielu rodzajach wskaźników na desce rozdzielczej samochodu może być trudno określić, co jest ważne. Każdy ze wskaźników na samochodowej desce rozdzielczej ma swój cel, dlatego ważne jest, aby rozumieć, na co się patrzy.

W większości samochodów znajduje się prędkościomierz i obrotomierz. Często znajduje się tam także wskaźnik paliwa, temperatury i ciśnienia oleju. Czasami pojazd posiada także woltomierz wskazujący poziom naładowania akumulatora oraz licznik przebiegu pojazdu.

W tym przewodniku oceniamy wszystkie najważniejsze aspekty samochodowej deski rozdzielczej. Omówiono także powiązane z każdym elementem lampki ostrzegawcze.

Spis treści pokaż Rodzaje wskaźników samochodowych na desce rozdzielczej 1. Prędkościomierz 2. Tachometr 3. Wskaźnik paliwa 4. Wskaźnik temperatury/światło ostrzegawcze 5. Wskaźnik ciśnienia oleju/ lampka ostrzegawcza 6. Woltomierz/światło ostrzegawcze 7. Licznik przebiegu Jak czytać wskaźniki samochodowe?

Rodzaje wskaźników samochodowych na desce rozdzielczej

1. Prędkościomierz

W starszych samochodach do pomiaru prędkości służy przewód obracający się w elastycznej rurce. Przewód ten jest następnie połączony z prędkościomierzem z jednej strony, a ze skrzynią biegów z drugiej, dzięki czemu wiadomo, z jaką prędkością się jedzie. W nowoczesnych pojazdach nie używa się kabla, lecz czujnika elektronicznego, który mierzy prędkość obrotową kół.

Gdy samochód jest dostarczany z fabryki, prędkościomierz jest skalibrowany tak, aby jego wskazania były dokładne. Jednak modyfikacje pojazdu mogą wymagać ponownej kalibracji prędkościomierza. Jeśli zmienisz rozmiar opon lub zamontujesz nową skrzynię biegów, powinieneś zlecić jego sprawdzenie.

Czytaj więcej: Symbole i wskaźniki (znaczenie) świateł ostrzegawczych na desce rozdzielczej samochodu

2. Tachometr

Obrotomierz samochodowy jest odpowiedzialny za pomiar prędkości obrotowej silnika na podstawie liczby obrotów na minutę (RPM). Jeśli jeździsz samochodem z ręczną skrzynią biegów, ta informacja pomoże Ci określić, kiedy należy zmienić bieg.

Nie wolno dopuścić, aby wskazówka obrotomierza osiągnęła czerwony obszar wskaźnika. W przeciwnym razie może dojść do uszkodzenia silnika. Większość nowszych pojazdów ma zainstalowane zabezpieczenia, które zapobiegają tak wysokim obrotom silnika.

3. Wskaźnik paliwa

Wskaźnik paliwa jest w pewnym stopniu umieszczony w każdym pojeździe. Na wskaźniku widać stronę pustą i pełną, które informują, ile paliwa pozostało w zbiorniku. Można jednak zauważyć, że samochód pozostaje na pełnym gazie znacznie dłużej niż na innych wskaźnikach. Jest to podstępna sztuczka producentów samochodów, mająca na celu wywołanie u kierowcy wrażenia, że samochód zużywa więcej paliwa niż w rzeczywistości.

Gdy wskaźnik osiągnie wartość E lub pustą, w zbiorniku może pozostać jeszcze galon lub dwa. Można to sprawdzić w instrukcji obsługi pojazdu. Ustal, ile galonów powinien pomieścić zbiornik i napełnij go. Odejmij różnicę, aby dowiedzieć się, ile jeszcze zostało w zbiorniku.

Nie należy jednak regularnie napełniać zbiornika poniżej ¼ baku. Jest to szkodliwe dla pompy paliwowej i może być przyczyną kosztownych napraw w przyszłości.

4. Wskaźnik temperatury/ lampka ostrzegawcza

Wskaźnik temperatury ma za zadanie informować o tym, jak ciepły lub zimny jest silnik. Mierzy on temperaturę płynu chłodzącego silnik. Przy pierwszym uruchomieniu pojazdu silnik będzie zimny, a wskaźnik będzie maksymalnie obniżony. Z tego powodu przy pierwszym uruchomieniu pojazdu z nawiewów wydobywa się tylko zimne powietrze. Jednak w miarę rozgrzewania się silnika wskaźnik przesuwa się, a z nawiewów czuć ciepłe powietrze.

Większość samochodowych mierników temperatury nie pokazuje rzeczywistej liczby stopni. Zawierają one jedynie stronę zimną i gorącą z normalnym zakresem pomiędzy nimi. Można obserwować wskaźnik temperatury, aby upewnić się, że wszystko działa tak, jak powinno. Istnieje jednak także lampka ostrzegawcza, która sygnalizuje, że silnik jest zbyt gorący. Gdy lampka ta zaświeci się, należy przerwać jazdę i pozwolić silnikowi ostygnąć.

5. Manometr ciśnienia oleju/ lampka ostrzegawcza

Wskaźnik ciśnienia oleju monitoruje ciśnienie w funtach na cal kwadratowy. Ciśnienie oleju jest podobne do ciśnienia krwi i układu krążenia, dzięki czemu silnik pracuje tak, jak powinien. Jeśli w silniku nie ma odpowiedniego ciśnienia oleju, ulegnie on awarii.

Jeśli ciśnienie oleju spadnie, powinna zaświecić się kontrolka. Należy przerwać jazdę i natychmiast oddać samochód do przeglądu. Może to oznaczać, że układ potrzebuje więcej oleju, co jest łatwe do naprawienia.

6. Woltomierz/ lampka ostrzegawcza

Woltomierz pokazuje stan układu ładowania. Aby można było uruchomić silnik, akumulator musi być w pełni naładowany.

Gdy woltomierz pokazuje nieprawidłowy odczyt, wysoki lub niski, należy oddać układ do sprawdzenia. Dzięki tej lampce ostrzegawczej użytkownik może zauważyć, że coś jest nie tak i nie musi się natychmiast zatrzymywać.

7. Licznik przebiegu

Licznik przebiegu jest wskaźnikiem, który pokazuje liczby. Pokazuje on liczbę kilometrów przejechanych przez samochód w całym okresie jego eksploatacji oraz w trakcie bieżącej podróży, która została ustawiona przez użytkownika.

Nie wolno zmieniać wskazań licznika przebiegu, ponieważ w przeciwnym razie łamie się prawo. Musi on być sprawny, jeśli chcesz dokonać przeglądu, rejestracji lub sprzedaży pojazdu.

Jak czytać wskaźniki samochodowe

Odczytanie wskazań wskaźników na desce rozdzielczej nie jest trudne, jeśli wie się, do czego służą poszczególne wskaźniki. Prędkościomierz jest jedynym wskaźnikiem pokazującym prędkość. W Stanach Zjednoczonych prędkościomierz wskazuje mile na godzinę (mph), ale w innych regionach używa się km/h.

Obrotomierz pokazuje obroty silnika, określane jako liczba obrotów na minutę (RPM). Pozostałe wskaźniki często wskazują stan pusty/pełny lub niski/wysoki. Mogą również zapalić się lampki ostrzegawcze związane z odpowiednimi wskaźnikami. Jeśli lampka zapali się, należy sprawdzić odpowiedni wskaźnik, aby dowiedzieć się, co się dzieje.

Niektóre lampki ostrzegawcze oznaczają, że należy natychmiast przerwać jazdę, np. lampka ciśnienia oleju. Jednak inne mogą z wyprzedzeniem informować o zbliżającym się problemie, np. kontrolka układu ładowania. Oczywiście, jeśli zapali się kontrolka Check Engine, należy niezwłocznie sprawdzić układ za pomocą skanera kodów, aby ustalić, co jest nie tak.