Pięć faktów o hałasie opon i jego przyczynach

Pięć faktów o hałasie opon i jego przyczynach

Nikt nie lubi, gdy jego samochód wydaje irytujące i rozpraszające dźwięki, zwłaszcza opony. Stukot opon o nawierzchnię jest irytujący podczas długiej jazdy i może wystarczyć, aby "zahipnotyzować" kierowcę, powodując jego senność i nieuwagę. Producenci samochodów mają całe działy zajmujące się NVH (hałasem/wibracjami/szorstkością) w swoich pojazdach, a dużą rolę w tłumieniu hałasu odgrywa ograniczenie hałasu drogowego. Ale co z samymi oponami?

  1. Konstrukcja bieżnika i nawierzchnia drogi

Ponieważ hałas powodowany przez opony powstaje w wyniku interakcji pomiędzy gumą a nawierzchnią, każda dyskusja na temat hałasu powodowanego przez opony musi uwzględniać dwa czynniki - konstrukcję bieżnika i nawierzchnię drogi.

  • Opony terenowe generują zazwyczaj większy hałas, ale zapewniają lepszą trakcję.
  • Szosowe opony całoroczne mogą być cichsze, ale mogą nie sprawdzać się w błocie lub śniegu
  • Gładki beton i nowy asfalt będą zazwyczaj cichsze niż bardziej szorstkie, chropowate nawierzchnie dróg.

opony

Inżynierowie opon muszą brać pod uwagę wszystkie te czynniki, aby zrównoważyć kwestie hałasu drogowego z prowadzeniem, właściwościami jezdnymi i trakcją. Nawet jeśli prowadzisz bardzo cichego luksusowego sedana z lat 60., usłyszysz skokowy wzrost hałasu drogowego, gdy zmienisz gładką autostradę międzystanową na nierówny odcinek, który jest w trakcie budowy.

Ostatecznie inżynierowie muszą rozdzielić te obawy i stworzyć oponę, która w większości warunków będzie generować dyskretny "biały szum". To oczywiście nie uwzględnia nawet stopnia izolacji i tłumienia hałasu przez konkretny pojazd.

  1. Nachylenie

Podziałka bieżnika jest ważnym czynnikiem wpływającym na hałas drogowy. Pochylenie oznacza liczbę bloków bieżnika na obwodzie opony.

  • Bloki bieżnika mogą być rozmieszczone naprzemiennie, aby "rozbić" hałas.
  • Opony letnie, całoroczne i zimowe mają zazwyczaj różną podziałkę.
  • Rowki i żebra również wchodzą w skład tego równania

Aby poprawić sterowność i prowadzenie, w oponach letnich zazwyczaj stosuje się większe bloki bieżnika i mniejszą podziałkę. Opony całoroczne lub zimowe będą miały większą podziałkę, co zwiększy liczbę "wgryzających się krawędzi" i powierzchnię trakcji na mokrej nawierzchni lub śniegu.

Cztery opony o dokładnie takiej samej podziałce na całej długości będą się ze sobą "harmonizować" i generować nieprzyjemny hałas. Randomizacja tego wzoru rozbije tę harmonię i zmniejszy ilość dronów emitowanych przez opony.

 

 

 

  1. Konserwacja zapobiegawcza
  • Rotacja opon pomaga wyrównać zużycie bieżnika i ograniczyć hałas.
  • Niewywiązywanie się z obowiązku rotacji może spowodować nieodwracalne zużycie bieżnika
  • Pierwsza rotacja nowego kompletu opon jest najważniejsza

W zależności od średnicy, typowa opona obraca się 800 razy na milę. Oznacza to, że każdy blok bieżnika styka się z nawierzchnią, a za nim następny i następny, aż w końcu dzieje się to ponad cztery miliony razy w ciągu 5 000 mil.

Tak, rotacja opon pomaga zrekompensować nierównomierne rozłożenie ciężaru pojazdu, a przednie opony zużywają się inaczej ze względu na siły bezwładności powstające podczas hamowania i pokonywania zakrętów. Jednak nie tylko to, ale także nieprzestrzeganie zasady rotacji opon co 5000 mil zniweczy pracę, jaką inżynierowie włożyli w tłumienie hałasu.

Pierwsza rotacja nowych opon jest szczególnie ważna, ponieważ nowe opony mają najgłębszy bieżnik i są najbardziej podatne na nierównomierne zużycie. Naprawdę nie chcesz, aby taki wzór zużycia powstał na zupełnie nowych oponach. Należy pamiętać, że nieregularna rotacja opon spowoduje utratę gwarancji!

  1. Nadmiernie zużyte opony
  • Zużycie i głębokość bieżnika to główne czynniki
  • Zużyte opony są niebezpieczne
  • Nowe opony są cichsze

Jeśli kiedykolwiek jeździłeś na oponach, których bieżnik jest zużyty do minimum 2/32 cala, a paski zużycia prześwitują przez bieżnik, prawdopodobnie zauważyłeś, że jazda jest trudniejsza, a hamowanie i prowadzenie jest gorsze i bardziej hałaśliwe. Dzieje się tak dlatego, że po prostu jest mniej gumy, która pochłania i tłumi fale dźwiękowe. I odwrotnie, fabrycznie nowe opony mają więcej gumy i głębokość bieżnika, która amortyzuje jazdę i tłumi fale dźwiękowe.

  1. Budowa opony
  • Rozmiar opony, styl i wzór bieżnika mają wpływ na hałas.
  • Komora powietrzna wewnątrz opony jest prawie jak bęben.
  • Ogólna zasada jest taka, że im cięższy bieżnik, tym głośniejsza opona.

Zajmijmy się najpierw trzecim punktem: jeśli kiedykolwiek jechałeś samochodem ze staromodnymi "błotnymi" lub "śniegowymi" oponami, wiesz, jak mogą być głośne. Te opony są już przestarzałe, ale opony terenowe będą generalnie głośniejsze, ze względu na konstrukcję bieżnika, zwłaszcza w porównaniu z oponami turystycznymi lub całorocznymi.

Opony niskoprofilowe są zwykle głośniejsze, ponieważ mniejsze ścianki boczne nie pochłaniają tyle hałasu. Z drugiej strony, w większych oponach większa komora powietrzna ma tendencję do rezonowania i wzmacniania hałasu. Jakby tego było mało, szersze opony generują większy hałas niż wąskie, po prostu dlatego, że więcej gumy ma kontakt z nawierzchnią.

Podsumowując wszystko

Zespoły NVH u producentów samochodów poważnie podchodzą do swojej pracy - przeciętny samochód nieluksusowy jest dziś o około 80% cichszy niż w latach 80. Jednak hałas opon zawsze będzie stanowił istotną część tego obrazu.

Poznaliśmy kilka elementów, które mają wpływ na hałas powodowany przez opony, i dowiedzieliśmy się, jak projektant opon musi uwzględnić w procesie projektowania właściwości jezdne, właściwości jezdne, jakość jazdy, trwałość i poziom hałasu. Biorąc pod uwagę wszystkie powyższe czynniki, można łatwo zauważyć, jak trudne jest zadanie inżyniera oponiarskiego, gdy chodzi o zarządzanie częścią projektu dotyczącą hałasu drogowego.