CVT a automatyczna skrzynia biegów - różnice, zalety i wady

CVT a automatyczna skrzynia biegów - różnice, zalety i wady

Zazwyczaj samochody są wyposażone w jeden z trzech różnych typów skrzyni biegów. Może to być przekładnia manualna, wymagająca od kierowcy zmiany biegów, lub jeden z dwóch rodzajów przekładni automatycznych. Najbardziej znany jest konwencjonalny automat, ale CVT jest jego nowszą wersją. Jakie są więc różnice między CVT a automatyczną skrzynią biegów?

Przyglądamy się skrzyni bezstopniowej, aby sprawdzić, jak wypada w porównaniu z automatyczną. Nasz przewodnik przedstawia również zalety i wady obu typów skrzyni biegów, abyś mógł wybrać konfigurację odpowiednią dla siebie.

Spis treści show Co to jest przekładnia CVT? Zalety przekładni CVT 1. Lepsza moc dla małych silników 2. Szybkie przyspieszenie 3. Eliminacja nagłej zmiany biegów na niższe 4. Większa oszczędność paliwa Wady przekładni CVT 1. Utrata wrażenia połączenia 2. Limity silnika 3. Nie tak trwałe 4. Trudniejsze w obróbce Co to jest automatyczna skrzynia biegów? Zalety automatycznej skrzyni biegów 1. Podłączone wrażenia z jazdy 2. Mniej kosztowna konserwacja 3. Możliwość stosowania z każdym silnikiem Wady automatycznej skrzyni biegów 1. Zużywa więcej paliwa 2. Polowanie na koła zębate Co jest lepsze: CVT czy automatyczna skrzynia biegów?

Co to jest przekładnia CVT?

CVT oznacza przekładnię bezstopniową. Aby zrozumieć działanie tej przekładni, należy poznać zarówno jej manualne, jak i automatyczne odpowiedniki. W przypadku przekładni manualnej skrzynia biegów ma określoną liczbę przełożeń. Kierowca jest odpowiedzialny za określenie, na którym biegu powinien znajdować się pojazd. Automatyczna skrzynia biegów również ma określoną liczbę biegów, ale jej układ hydrauliczny reaguje na ciśnienie i samodzielnie reguluje bieg.

Przekładnia CVT działa jak przekładnia automatyczna, ponieważ kierowca nie jest potrzebny do obsługi ręcznej. Przekładnia CVT nie zawiera jednak kół zębatych. Zamiast tego opiera się na dwóch kołach pasowych. Jedno z nich jest połączone z silnikiem, a drugie z kołami. Oba koła pasowe łączy elastyczny pasek.

W zależności od zapotrzebowania na moc pojazdu zmienia się szerokość kół pasowych. Gdy jedno z nich staje się większe, drugie naturalnie się zmniejsza. Ponieważ żadne z tych kół pasowych nie jest zamocowane na stałe, nie ma ograniczeń co do liczby przełożeń, które można utworzyć. Różni się to znacznie od ręcznej lub automatycznej skrzyni biegów, która ma określoną liczbę przełożeń.

Istnieją jednak inne rodzaje przekładni CVT niż te oparte na konstrukcji koła pasowego. Na przykład mniej popularna przekładnia toroidalna CVT wykorzystuje obracające się tarcze i rolki napędowe, aby uzyskać ten sam efekt. Istnieje również hydrostatyczna przekładnia CVT, w której do sterowania płynem i ruchu obrotowego wykorzystuje się pompy.

RELATED: Manualne i automatyczne skrzynie biegów: Która jest lepsza?

Zalety przekładni CVT

1. Lepsza moc dla małych silników

Zazwyczaj silnik czterocylindrowy nie wytwarza takiej samej mocy jak większy silnik, głównie ze względu na swoje rozmiary. Jednak zwarta konstrukcja przekładni CVT umożliwia znaczne zwiększenie mocy.

Z tego powodu o wiele więcej ekonomicznych samochodów z silnikami czterocylindrowymi jest obecnie wyposażanych w przekładnie CVT. Jest to najtańszy sposób na zwiększenie mocy i utrzymanie kosztów pojazdu na niskim poziomie.

2. Szybkie przyspieszenie

W typowej automatycznej skrzyni biegów układ musi stale szukać odpowiedniego biegu. W przypadku przekładni CVT tak się nie dzieje.

Przekładnia musi zmieniać biegi, więc cała ta operacja jest wyeliminowana. Kierowcy pozostaje płynniejsze i lepiej reagujące przyspieszenie.

3. Eliminacja nagłej zmiany biegów

Ze względu na brak polowania na biegi, CVT eliminuje również okropną gwałtowność zmiany biegów, która występuje w automatycznych skrzyniach biegów. W większości przypadków zmiana w przekazywaniu mocy nie jest nawet zauważalna.

Ta zaleta jest przydatna, gdy potrzebujesz dodatkowej mocy, aby wyprzedzić powolny pojazd. Jest to również pomocne podczas pokonywania wzniesienia i konieczności przyspieszenia.

4. Większa oszczędność paliwa

Przekładnia CVT jest znacznie lżejsza niż typowa przekładnia automatyczna. Mimo to jest w stanie dostarczyć do kół znaczną ilość mocy.

Lekka konstrukcja przekładni przekłada się na większą oszczędność paliwa. Oszczędność paliwa to tylko jeden z powodów, dla których wiele współczesnych modeli hybrydowych jest wyposażonych w przekładnię CVT.

Przekładnia CVT

Wady przekładni CVT

1. Utrata wrażenia połączenia z samochodem

Prowadzenie samochodu z przekładnią CVT jest zupełnie inne niż w przypadku automatycznej skrzyni biegów. Odczuwalne są inne wrażenia, których niektórzy kierowcy nie doceniają.

Przy niezmiennej charakterystyce pracy silnika, który pracuje ze stałą prędkością, trudno jest wyczuć osiągi pojazdu. Ponadto reakcja skrzyni biegów podczas ruszania z miejsca może zająć chwilę. Opóźnienie to jest spowodowane regulacją silnika i przekładni CVT, zanim moc zostanie przekazana do kół samochodu.

2. Ograniczenia silnika

Przekładnie CVT nie mogą być montowane z każdym silnikiem. Przekładnie te są ograniczone przez paski i koła pasowe, które je napędzają. Niezależnie od tego, czy jest to pasek klinowy wzmocniony stalą, czy wytrzymałe koła pasowe, oba rodzaje przekładni obsługują tylko aplikacje o niskim momencie obrotowym.

W przeciwieństwie do automatycznej skrzyni biegów, nie ma w nich kół zębatych, które zgrywają się i przenoszą moc bez poślizgu. Z tego powodu przekładnie CVT są montowane tylko w mniejszych silnikach, które nie wytwarzają dużego momentu obrotowego.

3. Nie jest tak trwały

Ogólnie rzecz biorąc, przekładnia CVT okazała się mniej niezawodna niż większość przekładni automatycznych. Poza tym jej naprawa może być kosztowna, co sprawia, że wiele osób decyduje się na wymianę całej skrzyni, gdy coś pójdzie nie tak.

Ponadto koszty konserwacji są wyższe. Na przykład, płyn do automatycznej skrzyni biegów należy wymieniać co 72 000 mil, ale porównywalna przekładnia CVT wymaga wymiany co 60 000 mil.

4. Trudniejsza w obsłudze

Technologia przekładni CVT jest stosunkowo nowa. Podczas gdy wielu mechaników samochodowych zna się na automatycznej skrzyni biegów, konstrukcja i działanie tego modelu jest zupełnie inna.

Problem ten sprawia, że mniej mechaników samochodowych zna CVT. Z powodu tego niedoboru możesz mieć problemy z uzyskaniem wysokiej jakości naprawy w lokalnym warsztacie.

Co to jest automatyczna skrzynia biegów?

Automatyczna skrzynia biegów składa się z przekładni, przemiennika momentu obrotowego i układu hydraulicznego, które współpracują ze sobą. Układ hydrauliczny jest odpowiedzialny za regulację sprzęgła i opasek sterujących zestawami kół zębatych, podczas gdy pompa przepycha płyn.

Gdy płyn wymusza zamykanie lub otwieranie zaworów, reagują na to różne obwody przekładni. Automatyczne skrzynie biegów są wyposażone w określoną liczbę biegów.

ZWIĄZANE: 8 objawów nieprawidłowego działania automatycznej skrzyni biegów

Zalety automatycznej skrzyni biegów

1. Lepsze wrażenia z jazdy

Kierowcy są bardziej świadomi zależności między prędkością pojazdu a silnikiem w przypadku automatycznej skrzyni biegów. Łatwo jest wyczuć, kiedy samochód zmienia bieg na wyższy lub kiedy potrzebna jest większa moc poprzez zmianę biegu na niższy.

Dzięki takiemu ustawieniu kierowca często czuje większą kontrolę nad procesem zmiany biegów. Ogólnie rzecz biorąc, zapewnia to bardziej wciągającą jazdę.

2. Mniej kosztowna konserwacja

Automatyczna skrzynia biegów wymaga dłuższych interwałów serwisowych niż porównywalna przekładnia CVT. Mniej wizyt w serwisie oznacza, że więcej pieniędzy zostaje w kieszeni.

Dodatkowo, koszt naprawy może być wyższy w przypadku przekładni CVT. Większość mechaników samochodowych wie, jak pracować z automatycznymi skrzyniami biegów, co ułatwia znalezienie niezawodnego centrum serwisowego, które jest również przystępne cenowo.

3. Możliwość stosowania z każdym silnikiem

Automatyczne skrzynie biegów mogą być stosowane w różnych silnikach. Automatyczną skrzynię biegów można zastosować w mniejszym silniku czterocylindrowym, ale można ją również zaprojektować dla silnika V8 o dużej mocy.

Na rynku dostępnych jest wiele automatycznych skrzyń biegów, zaprojektowanych tak, aby spełniały określone potrzeby. Niezależnie od tego, czy ekonomiczny samochód osobowy potrzebuje tańszej, sześciobiegowej skrzyni automatycznej, czy też samochód ciężarowy o dużej ładowności wymaga zastosowania dziesięciobiegowej skrzyni automatycznej, istnieje konstrukcja, która się sprawdzi.

Wady automatycznej skrzyni biegów

1. Zużywa więcej paliwa

Ogólnie rzecz biorąc, automatyczna skrzynia biegów będzie ważyć więcej niż porównywalna przekładnia CVT. Ten dodatkowy ciężar powoduje mniejszą wydajność pracy.

Wiele automatycznych skrzyń biegów powoduje, że pojazd zużywa więcej paliwa niż w przypadku zamontowania przekładni CVT. Ponadto ten brak wydajności prowadzi do zwiększenia emisji spalin.

2. Szukanie kół zębatych

Chociaż wielu kierowców docenia działanie automatycznej skrzyni biegów, czasami może ona być irytująca. Czasami można odnieść wrażenie, że skrzynia poluje na biegi.

Najczęściej jest to odczuwalne podczas zmiany biegów w dół. Gdy samochód wjeżdża na wzniesienie i potrzebna jest większa moc, skrzynia biegów może potrzebować chwili, aby znaleźć swoje miejsce.

Która jest lepsza: CVT czy automatyczna skrzynia biegów?

Nie da się jednoznacznie określić, czy lepsza jest automatyczna skrzynia biegów, czy CVT, ponieważ każda z nich ma swój cel. Jeśli szukasz samochodu bardziej ekonomicznego, oszczędnego w zużyciu paliwa i lekkiego, CVT ma największy sens.

Jeśli jednak zależy Ci na dużej mocy i nie chcesz wydawać tyle na konserwację, wolisz automatyczną skrzynię biegów.