Samochód nie przyspiesza? (Oto jak to naprawić)

Samochód nie przyspiesza? (Oto jak to naprawić)

Problemy z przyspieszaniem samochodu nigdy nie są dobrym znakiem, ponieważ informują nas, że coś jest nie tak z mieszanką paliwowo-powietrzną lub zapłonem.

Ale od czego zacząć szukanie problemu, jeśli mój samochód nie przyspiesza? Można zapytać. W tym artykule omówimy najczęstsze przyczyny braku przyspieszenia samochodu. Zacznijmy od krótkiego przeglądu możliwych przyczyn.

Najczęstszą przyczyną braku przyspieszenia samochodu jest uszkodzony korpus przepustnicy lub wadliwa mieszanka paliwowo-powietrzna. Wadliwa mieszanka paliwowo-powietrzna może być spowodowana przez uszkodzony czujnik MAF, zatkany filtr paliwa, zatkany filtr powietrza lub uszkodzoną pompę paliwową. Przyczyną mogą być również problemy z zapłonem.

Choć nie są to wszystkie możliwe przyczyny, jest to dobry początek. Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista 8 najczęstszych przyczyn, dla których samochód nie przyspiesza:

Spis treści pokaż 8 przyczyn braku przyspieszenia samochodu 1. Zanieczyszczony lub uszkodzony czujnik masowego przepływu powietrza 2. Zatkany filtr paliwa 3. Zatkany filtr powietrza 4. Uszkodzony zawór korpusu przepustnicy 5. Problemy z zapłonem 6. Wadliwa pompa paliwa 7. Wadliwy rozrząd wałka rozrządu 8. Tryb awaryjny Jak zdiagnozować samochód, który nie przyspiesza?

8 przyczyn braku przyspieszenia samochodu

1. Zanieczyszczony lub uszkodzony czujnik masowego przepływu powietrza

Najczęstszą przyczyną braku przyspieszenia samochodu jest uboga mieszanka paliwowo-powietrzna. Czujnik masowego przepływu powietrza mierzy ilość powietrza dostającego się do silnika, a następnie jednostka sterująca silnika oblicza, jaka ilość paliwa powinna zostać wtryśnięta do silnika.

Czujnik ten często ulega zabrudzeniu, jeśli masz otwarty filtr powietrza lub od dłuższego czasu nie wymieniałeś filtra powietrza.

Jeśli czujnik MAF zostanie zabrudzony lub uszkodzony, będzie mierzył zbyt małą ilość powietrza dostającego się do silnika, co może powodować problemy z ubogą mieszanką.

Często można wyczyścić czujnik MAF, aby przywrócić jego sprawność. Należy wyjąć czujnik i ostrożnie wyczyścić go za pomocą elektrycznego środka czyszczącego.

Więcej informacji na temat objawów nieprawidłowego działania czujnika MAF można znaleźć tutaj: Objawy nieprawidłowego działania czujnika MAF

2. Zatkany filtr paliwa

Filtr paliwa jest montowany za pompą paliwową, dzięki czemu do układu paliwowego nie dostają się zanieczyszczenia, które mogłyby uszkodzić takie elementy, jak wtryskiwacze paliwa.

Jeśli od jakiegoś czasu nie był wymieniany filtr paliwa, może on ograniczać przepływ paliwa i powodować niskie ciśnienie paliwa. Niskie ciśnienie paliwa powoduje ubogą mieszankę w silniku, co z kolei powoduje problemy z przyspieszaniem.

Wymiana filtra paliwa jest często łatwa i tania, więc jeśli dawno tego nie robiłeś, zdecydowanie nadszedł czas, aby go wymienić.

3. Zatkany filtr powietrza

Filtr powietrza zapewnia, że do silnika nie dostają się zanieczyszczenia ani inne cząsteczki, które mogłyby uszkodzić wrażliwe części i czujniki. Filtr powietrza należy wymieniać zgodnie z harmonogramem, który zależy od modelu samochodu i silnika.

Silnik potrzebuje powietrza do oddychania, a jeśli filtr powietrza jest zbyt zapchany, co ogranicza przepływ powietrza, może spowodować zadławienie silnika, który nie będzie w stanie przyspieszyć powyżej określonej prędkości.

4. Uszkodzony zawór korpusu przepustnicy

Po naciśnięciu pedału przyspieszenia otwiera się klapa, która wpuszcza do silnika więcej powietrza. Jest to tzw. korpus przepustnicy.

Jeśli wystąpią jakiekolwiek problemy z zaworem korpusu przepustnicy, moc silnika może być ograniczona, ponieważ zawór może nie otwierać się w pełni.

W przypadku wystąpienia problemów z korpusem przepustnicy często zapala się kontrolka check engine.

5. Problemy z zapłonem

Nie tylko mieszanka paliwowo-powietrzna może mieć wpływ na przyspieszenie. Aby silnik miał dużą moc, potrzebna jest także dobra iskra. Jeśli wystąpią jakiekolwiek problemy z częściami układu zapłonowego, takimi jak świece zapłonowe lub cewki zapłonowe, mogą wystąpić problemy z przyspieszeniem.

W przypadku problemów z zapłonem można je rozpoznać jako niewypał. Jeśli zauważysz, że Twój samochód wydaje nieco inny dźwięk i ma bardzo nierówne przyspieszenie, może to być spowodowane niewypałem.

Niewypał występuje wtedy, gdy zawodzi zapłon, a paliwo wydostaje się niespalone z układu wydechowego. Niewypały są często powodowane przez uszkodzone świece zapłonowe lub cewki zapłonowe.

Można także sprawdzić ustawienie rozrządu zapłonu, jeśli w danym modelu samochodu jest on regulowany ręcznie. Zbyt późno ustawiony rozrząd może spowodować, że samochód nie będzie miał mocy.

6. Wadliwa pompa paliwa

Pompa paliwowa dostarcza paliwo do silnika. Pompa paliwa wytwarza ciśnienie w listwie paliwowej podczas pracy silnika, aby mieć pewność, że paliwo jest zawsze dostępne, gdy silnik go potrzebuje.

Awaria pompy paliwowej może spowodować niskie ciśnienie paliwa, a w konsekwencji utratę przyspieszenia. Jeśli w sterowniku silnika zapisane są kody usterek dotyczące niskiego ciśnienia paliwa, przyczyną może być uszkodzona pompa paliwowa.

7. Wadliwy rozrząd wałka rozrządu

Czy ktoś ostatnio wymieniał pasek lub łańcuch rozrządu w Twoim samochodzie, a potem samochód zaczął wolno pracować? Jeśli ktoś nieprawidłowo zamontował pasek lub łańcuch rozrządu albo stało się to przypadkowo, samochód często staje się bardzo powolny i pozbawiony mocy.

Jeśli pasek rozrządu przeskakuje bez powodu, należy jak najszybciej zbadać problem, ponieważ uszkodzony pasek lub łańcuch rozrządu może spowodować zniszczenie całego silnika.

8. Tryb awaryjny

Tryb awaryjny występuje, gdy jednostka sterująca silnika rozpoznaje bardzo nieprawidłowy parametr z dowolnego czujnika. Często może to być spowodowane nadmiernym doładowaniem przez turbo lub podobne urządzenie.

Tryb awaryjny często powoduje ograniczenie obrotów i mocy silnika. Jeśli masz automatyczną skrzynię biegów, może to również powodować, że skrzynia nie przełącza się na wyższy niż trzeci bieg.

Tryb awaryjny jest bardzo częstym powodem, dla którego samochód nie przyspiesza, i jeśli zauważysz ten objaw wraz z kontrolką check engine, zdecydowanie nadszedł czas, aby sprawdzić kody usterek.

Więcej o trybie awaryjnym można przeczytać tutaj: Przyczyny i objawy trybu ograniczonej prędkości

Jak zdiagnozować samochód, który nie przyspiesza?

Diagnozowanie samochodu, który nie przyspiesza jest dość łatwe, jeśli ma się odpowiednie narzędzia i doświadczenie. Poniżej przedstawiono sposób zdiagnozowania tego problemu przez specjalistę. Do wykonania tej instrukcji mogą być jednak potrzebne specjalne narzędzia.

  1. Podłącz skaner OBD2 i sprawdź, czy nie ma żadnych kodów usterek i powiązanych kodów usterek. Kontynuuj rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem znalezionych kodów usterek. Na naszej stronie znajduje się wiele artykułów dotyczących diagnozowania konkretnych kodów usterek. Jeśli nie znalazłeś żadnych kodów usterek, możesz kontynuować:
  2. Sprawdź dane na żywo w urządzeniu diagnostycznym, gdy ktoś inny przyspiesza samochód. Sprawdź ciśnienie w turbosprężarce i przepływ powietrza podczas przyspieszania. Sprawdź wszystkie inne wartości i kontynuuj rozwiązywanie problemów z uszkodzonym czujnikiem, jeśli znajdziesz jakieś dziwne wartości.
  3. Sprawdź czujnik przepływu powietrza MAF i wyczyść go za pomocą elektrycznego środka czyszczącego.
  4. Sprawdź filtr powietrza i wymień go, jeśli jest zabrudzony.
  5. Sprawdź ciśnienie paliwa za pomocą miernika ciśnienia paliwa. Sprawdź i wymień filtr paliwa lub pompę paliwową, jeśli ciśnienie jest zbyt niskie.
  6. Sprawdź, czy nie ma wycieków za pomocą urządzenia do usuwania spalin EVAP. Sprawdź działanie zaworu PCV. Napraw ewentualne nieszczelności i spróbuj ponownie.
  7. Sprawdź stan świec zapłonowych i cewek zapłonowych. Wymienić, jeśli są uszkodzone lub w złym stanie.
  8. Sprawdzić rozrząd wałka rozrządu. Wymienić lub skorygować rozrząd, jeśli jest wadliwy.